Beste juffen en meesters in Nederland,

Wist u dat er in elke klas ongeveer drie leerlingen zitten die met faalangst kampen? (Nieuwenbroek, 2010). Wist u ook dat faalangstige leerlingen meer zijn dan alleen teruggetrokken of verlegen? Herken alsjeblieft de diverse verschijningsvormen van faalangst, want het kan elke leerling raken. Zelfs diegene die zelfverzekerd overkomt, zoals ik.

 

Ik doe mijn best, maar achter mijn prestaties schuilt een onzichtbare strijd. Ik wil een van de besten van de klas zijn. Daarom begin ik weken van tevoren met leren en neem ik veel tijd voor het maken van mijn huiswerk.

Tijdens de uitleg luister ik aandachtig en maak ik aantekeningen. Ik stel verdiepende vragen en geef aan wanneer ik iets niet begrijp. Ik ben beleefd, behulpzaam, val goed in de groep en houd mij aan de gemaakte afspraken. Ik doe goed mee in de klas en heb mijn werk af, maar ziet u dan niet dat ik zwaar mishandeld word? Mijn innerlijke persoon wordt mishandeld. Zo vaak en zo heftig, dat ik de dagen voor een presentatie misselijk ben van spanning.

 

Mijn innerlijke persoon wordt zo vaak en zo erg mishandeld, dat ik tijdens een toets spontaan vergeet wat ik geleerd heb. Zo vaak en zo intens, dat mijn lichaam soms stijf en zwaar aanvoelt. Zo vaak en zo ingrijpend, dat ik er slecht van eet. Dat ik zelf de dader ben, is mij nog niet eens helemaal duidelijk. Misschien maakt dat het juist nóg onveiliger, want ik ben altijd samen met mezelf. Waar ik ook ga, ik neem mezelf mee. Ik val niemand lastig, alleen mezelf.

 

Stel het individuele gesprek met mij alstublieft niet uit, maar help mij. Ik smeek om uw inzicht en ondersteuning. Vertel mij dat het ook anders kan, want dat besef ik zelf niet. Onderzoek bij welke gebeurtenissen ik stress ervaar, kijk wat er in mij omgaat, help mij haalbare doelen te stellen, sluit aan bij mijn leerproces en laat mij kennismaken helpende gedachten. Helpende gedachten zijn gedachten die prettig, doeltreffend en positief zijn. Ze staan tegenover gedachten die niet effectief zijn en vooral niet helpend.

 

Help mij om successen te vieren, niet alleen te focussen op wat er niet goed gaat. Ondersteun mijn groei, niet mijn streven naar perfectie. Help mij om binnen en buiten school meer te ontspannen en te genieten. Laat u inspireren door uw oud-collega, meester J. Graaven, die tijdens zijn lessen bewust bouwde aan de relatie met zijn leerlingen en hun zelfvertrouwen versterkte. Creëer een omgeving waarin ik mijn angsten kan loslaten.

 

Help mijn moeder begrijpen dat mijn lichamelijke klachten echt zijn. Help haar inzien hoe ze mij kan steunen, want haar goedbedoelde uitspraak “je kan het” bezorgt mij bij het vertrek naar school hartkloppingen. “Ik kan het, ik móét het kunnen” is een gedachte die vervolgens de hele dag met mij meeloopt, bij zowat elke schooltaak. Kunt u zich voorstellen hoeveel spanning en stress mij dat dagelijks oplevert?

 

Help uw collega’s om signalen van faalangst te herkennen, en vraag om hulp als u de juiste aanpak niet weet. Sluit alstublieft uw ogen niet voor onze roep om steun, hoe klein of groot die ook mag zijn.

 

Reik ons een luisterend oor, een open houding en een helpende hand, zodat we samen het patroon kunnen doorbreken dat ons niet verder helpt.

 

Help mij om mijn vicieuze cirkel te doorbreken en meer te geloven in mijn eigen kunnen. Help mij om de lat minder hoog te leggen voor mezelf, en woorden als ‘moeten’ te vervangen door wat ik wíl en kan. Neem uw verantwoordelijkheid als onderwijsprofessional om mij écht te zien, niet alleen als leerling maar als mens. Zie voorbij mijn cijfers, gedrag en prestaties, en kijk naar wie ik ben en wat ik nodig heb.

 

Liefs,

Eurdice Snip (meester het is Eur-dice)

Bronvermelding

Nieuwenbroek, A.Q.(2010). Faalangst in de les, Praktijkboek voor leraren.

 

Musthaves

Helpende gedachtenkaarten
(55 positieve hulpkaarten)

Helpende gedachten zijn positieve, effectieve en ondersteunende gedachten die helpen bij het omgaan met uitdagingen. Ze vervangen niet-helpende, negatieve gedachten, waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt en betere resultaten behaalt.

Met de Helpende Gedachten-kaarten kunnen kinderen en jongeren bewust kiezen voor positieve gedachten. Ze zijn ideaal voor begeleidingstrajecten zoals Teken je gesprek, Kids’ Skills en Mission Possible, maar kunnen ook zelfstandig door het kind worden gebruikt als hulpkaart.

Wil jij werken aan een sterkere mindset en meer veerkracht? Ontdek hoe Helpende Gedachten-kaarten je kunnen ondersteunen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Neem contact met ons op voor vragen of meer informatie

Heb je vragen over onze blog artikelen of wil je meer weten over ons bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op.